Skip to main content
Skip table of contents

Introduksjon til Powercatch

Powercatch er en oppdrags- og samhandlingsplattform tilpasset nettselskaper. Powercatch består av:

  • Et web-basert ordresystem basert på Atlassian JIRA, for oversikt, styring og tildeling av oppdrag
  • En mobil-app for mottak, datafangst og dokumentasjon av arbeidsordrer i felt
  • En integrasjonsserver for integrasjon for utveksling av data mot ekstern mellomvare/fagsystem.


Powercatch er utviklet for å støtte arbeidsflyt mellom den mobile medarbeideren (montøren), arbeidslederen/ produksjonsplanleggeren og de prosjektansvarlige. Løsningen er også designet for å integreres mot kraftbransjens fagsystemer (NIS, KIS, ERP, økonomisystemer, osv.) for å hente ut nøkkelinformasjon samt oppdatere fagsystemene etter endt oppdrag. På den måten sikres effektive prosesser og god dokumentasjon.
Kartet er en vesentlig del av arbeidsflaten, noe som forenkler og forbedrer forståelsen av informasjonsgrunnlaget som hentes fra fagsystemene. Dette gjelder både for de som planlegger arbeidsoppdrag, men også for montøren som arbeider ute.


Konsept

Moduler i Powercatch




Moduler  i Powercatch oppdrags- og arbeidsordresystem



Powercatch er i dag delt inn i ulike moduler, som kunder kan velge etter behov.


AMS-utrulling


Powercatch har en egen modul for AMS-utrulling. Sammen med en kalenderfunksjon, SMS-utsending og kartmodulen Mapit, tilrettelegges det for effektiv utrulling av smarte strømmålere, inkludert å gjøre avtaler direkte med sluttkunden.

Bookit -vår egenutviklede kalenderfunksjon - benyttes av planleggere i kundesenteret for å tidfeste hvert målerbytte (ordre) i utrullingsperioden. Planleggeren legger opp en hensiktsmessig rekkefølge for å utføre målerbytter i et område, basert på tilgjengelige montører, ressurser, fornuftig kjørerute, samt andre parametre. Når planlegger har lagt opp en dagsplan for en montør eller gruppe, sendes det ut en sms eller et brev til sluttkunden med foreslått tidspunkt, som kunden skal besvare.  

Nett


Nettselskapene benytter i dag mange ulike verktøy/fagsystemer som hjelpemiddel til planlegging, gjennomføring og avslutning av prosjekter knyttet til bygging av nye anlegg. Hver for seg er disse verktøyene nødvendige, men helheten mangler - den overordnede oversikten fra prosjektets oppstart, via planlegging, til utførelse, sluttkontroll og idriftsettelse. I tillegg mangler mange Nettselskaper et system for å håndtere løpende driftsoppgaver. 

Powercatch Nett består av en samling av oppdragstyper og arbeidsflyter som håndterer driftsoppgaver, samt hele prosessen rundt etablering av nyanlegg, og samler alle beskrivelser og dokumentasjon underveis. Systemet kobler aktuelle REN-blader til deloppgaver og det er også mulig å presentere dokumentasjon på utført arbeid på en strukturert måte, med tanke på eksterne tilsynsmyndigheter som for eksempel DSB.

Det etableres en generell Arbeidsordre Nett uavhengig av om arbeidet som skal utføres er en ad-hoc driftsoppgave, eller et større prosjekt. Denne arbeidsordren kan utføres frittstående, inkludert en generell SJA, eller fungere som ei overordnet, digital prosjektmappe for større driftsoppgaver eller nye prosjekter. I sistnevnte tilfelle vil det opprettes egne delsaker (deloppgaver) for utførelse i felt. Byggestrøm håndteres også gjennom denne generelle arbeidsordren - det fins egne delsaker for montasje og demontering av byggestrømskasse.

Nye prosjekter kan oppstå på forskjellige måter: henvendelse fra kunde, melding fra installatør, budsjettplaner, avvik osv. Første henvendelse blir registrert/loggført, og vil være grunnlaget for vurdering om realisering av prosjektet.
Ved prosjektets oppstart etableres en arbeidsordre som fungerer som ei digital prosjektmappe. Det første steget i prosessen er planlegging, deriblant beregninger i fagsystemer, både av teknisk og økonomisk art. Alt arbeid som gjøres i planleggingsfasen vil danne grunnlag for beslutning om videre gjennomføring. Etter bestilling/beslutning avleveres Samsvarserklæring for prosjekteringen.
Etter planlegging går prosjektet til utførelse. I denne fasen opprettes oppgaver for utførelse i felt. Powercatch Ressursplan kan benyttes for ressursplanlegging, dvs. fordeling av oppgaver i tid og til tilgjengelige ressurser, både eksterne og interne. Dokumentasjon og sluttkontroller for alle montasjeoppgavene danner grunnlag for samsvarserklæring for utførelsen av prosjektet.
Når anlegget er montert og nødvendige data innrapportert fra feltløsning (se kapittel 3), gjennomføres en Idriftsettelse av anlegget - og dokumentasjon på hele prosessen vil da ligge i Powercatch.


Vedlikehold


 Vedlikeholdsmodulen ivaretar alle vedlikeholdsordre som kommer fra nettinformasjonssystemet (NIS).
Powercatch har ferdige integrasjoner mot NetBas Vedlikehold, ISY NIS og Trimble (Tekla) NIS, slik at vedlikeholds- og utbedringsordrer som oppstår i disse systemene, importeres automatisk i Powercatch. I Powercatch planlegges ordrene i tid og med hensyn til hvem som skal utføre oppgaven. Powercatch vil også kunne tilføre ordrene konteringsdata i form av prosjektnummer etc, slik at det er mulig å føre timer og andre kostnader på ordren. Hvis ordren krever at det skal velges arbeidsmetode, utføres en risikovurdering og sikker jobbanalyse, vil Powercatch kunne legge dette på ordren.


Avvik


Alle saker som berører HMS / Internkontroll blir registrert i denne modulen. Avvik kan også registreres diekte fra feltløsning og automatisk opprette en sak i Powercatch. Avvikssaker kan automatisk tildeles bestemte saksbehandlere avhengig av type avvik.


Beskrivelsen under er til moduler som pr nå ikke er definert som standard moduler i Moduler i Powercatch.
Beskrivelse og informasjon må samkjøres


Kundehenvendelser

Alle kundehenvendelser, fra ulike kilder og med ulike tema/innhold, blir samlet og behandlet i denne modulen. Kilder kan f.eks. være innmeldingsskjema på en webside, epost, manuell opprettelse utført av en kundebehandler, eller innmeldinger fra andre kundesystemer. Hver kundehenvendelse blir opprettet som en sak/oppgave i Powercatch, med en unik referanse. Kundehenvendelser kan også vises i kart hvis det settes posisjon på saken. All kommunikasjon med kunden, samt andre endringer på saken, logges i Powercatch, noe som sikrer god informasjonsflyt og sparer «ringerunder» i organisasjonen.
Det kan konfigureres regler for hva som skal være neste steg etter at henvendelsen er håndtert av førstelinje, f.eks. automatisk tildeling til bestemte saksbehandlere avhengig av hva henvendelsen gjelder. Enkelte kundehenvendelser kan resultere i manuell eller automatisk opprettelse av oppdrag innenfor andre moduler, f.eks. nyanlegg, og relevante data fra kundehenvendelsen kan følge med.
Modulen kan også settes opp til å sende automatisk svar og oppdateringer til kunden, enten som epost eller SMS.

HMS/Avvik 

Alle saker som berører HMS / Internkontroll blir registrert i denne modulen. Avvik kan også registreres diekte fra feltløsning og automatisk opprette en sak i Powercatch. Avvikssaker kan automatisk tildeles bestemte saksbehandlere avhengig av type avvik.

Nett nytte-alarmer

Dette er en modul som samler alle typer nett nytte-alarmer som krever en handling som skal dokumenteres. Utviklingen av denne modulen pågår i samarbeid med 2 leverandører av alarmsystemer; ingen nett-kunder har vært direkte involvert så langt. Tanken er at en alarm som krever en handling, trigger opprettelse av en sak i Powercatch. Videre kan slike saker automatisk tildeles bestemte saksbehandlere avhengig av type alarm og evt. alvorlighetsgrad. Alle endringer på saken logges i Powercatch, og sikrer dokumentasjon.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.